Met de juiste software ontzorg je koper én kopersbegeleider


Op een verjaardag plaatjes laten zien van je nieuwbouwwoning, daarvan weten ze bij Tetteroo, afdeling kopersbegeleiding alles af. Met het online woningdossier bieden ze kopers- begeleiding en daarmee een stuk beleving voor de koper. “Kopers zijn trots en willen graag laten zien hoe hun woning eruit gaat zien. Ze vinden dat geweldig!” aldus Hildo Dik.

Houtbouw: co2-technisch interessant

Dik is commercieel manager van de afdeling verkoop bij Tetteroo Bouw & Projectontwikkeling B.V, een bedrijf dat zich al bijna een eeuw bezig- houdt met de ontwikkeling, bouw en verkoop van woningen. Daarnaast houden ze zich ook bezig met innovatie, op zoek naar oplossingen die het stikstof-probleem kunnen verminderen. Dik: “We zijn druk bezig om woningen in hout te bouwen, want dat is co2-technisch heel interessant. In Amersfoort zijn we nu met een project bezig van een paar honderd appartementen in houtbouw. We hebben ook al een project gedaan in staalbouw, eigenlijk helemaal zonder beton. De prefab wanden zijn van hout en aan de buitenkant zitten steenstrips in plaats van metselwerk.”

Wij begeleiden kopers in het hele bouwproces tot en met de oplevering

Mensen hebben wensen

Doorgaans is een woning in een nieuwbouwproject een basiswoning met een bepaalde vorm en indeling. Na oplevering is die bewoonbaar: badkamer en keuken zit erin. “Maar de mensen hebben wensen: een extra lichtpunt, een ander kraantje... Met behulp van de kopersbegeleiding maken wij van 10 dezelfde woningen 10 verschil- lende woningen. Wij zijn dus de contactpersoon voor de koper. We zorgen dat de koopcontracten en verkooptekeningen voor de kopers er komen, dat de notaris informatie krijgt om de aktes klaar te maken en we hebben contact met showrooms. Die moeten we informeren over de woning, de afmetingen en wat er kan en mag. De koper gaat daarnaartoe om zijn tegels, kranen en bad uit te zoeken. En dat moet vervolgens verrekend worden met de basiswoning die ze gekocht hebben. Wij begeleiden kopers in het hele bouwproces tot en met de oplevering.”

Kopersbeheer

Voor de kopersbegeleiding gebruiken ze bij Tetteroo de software voor Kopersbeheer van Kraan. Zo’n twintig jaar geleden deden ze dat nog gewoon in Excel en met Word. Dat werd op een gegeven moment wel erg veel werk en daarom gingen ze op zoek naar ondersteunende software. In de basis werkten ze al met Kraan en was de uitbreiding met Kopersbeheer een voor de hand liggende keuze. ‘’De module is gekoppeld aan alle modules die we van Kraan hebben, dus elke afdeling in het bouwproces kan zijn informatie halen en brengen in die programma’s. De begrotingen en de facturering lopen erin door, dus wat de kopers akkoord geven kan meteen in de financiering meelopen. De kopers zelf kunnen als relaties meegenomen worden in datzelfde programma.”

Winkelen vanuit de luie stoel

Waar de software van Kraan gebruikt kan worden door iedereen die een rol heeft in het bouwproces, is in het specifieke geval van Tetteroo het online woningdossier van homeDNA juist voor de kopers. Hildo Dik: “Het online woningdossier van home- DNA zorgt voor een stukje beleving bij de klant en is bovendien efficiënt voor het kopersbeheer. Door de koppeling tussen Kraan en homeDNA worden data uitgewisseld. Kopers kunnen via de webapplicatie en de Mijn Huis App van homeDNA kopersinformatie zien. Keuzes voor opties die we voorheen op papier zetten, staan nu online in de vorm van een winkel, inclusief winkelmandje.”

Zo heeft de koper alle relevante documenten bij de hand.

De klant plaatst bestellingen vanuit zijn luie stoel in het online woningdossier of maakt in overleg met de adviseur keuzes voor maatwerk. Dat online bestellen van een extra dakraam of een uitbouw vinden kopers heel erg makkelijk. Bovendien scheelt het veel tijd en hebben ze meer inzicht in het proces. Er zit zelfs een mailbox in waar de kopers hun vragen kunnen stellen aan de kopersbegeleiders. Ook zit er een documentenfunctie in, waar ze bij Tetteroo tekeningen in kunnen stoppen, die de kopers kunnen zien, en kopers kunnen zelf ook stukken toevoegen. Zo heeft de koper alle relevante documenten bij de hand en wordt er direct een consumentendossier opgebouwd, wat in het kader van de Wet Kwaliteitsborging wordt vereist.

Meer verdienen

Dik: “Wij merken dat mensen vanaf de bank meer opties kiezen. Als ze hier bij ons aan tafel zitten, dan zitten ze bij wijze van spreken op hun portemonnee, dan kost alles geld. Thuis op de eigen bank worden de keuzes meer gemaakt vanuit de eigen beleving.” De online omgeving is veel makkelijker dan dat je alles in een mapje hebt zitten. Mensen vinden het heel fijn dat het zo kan en dat ze de tekeningen kunnen zien. Die neem je makkelijk mee naar een verjaardag.

Zo heeft de koper alle relevante documenten bij de hand.

Naast het versturen van nieuwsbrieven biedt het online woningdossier ook de mogelijkheid om je toekomstige buren te ontmoeten via de ‘Ontmoet je buren’ functie. Via de kavelkaart die toegevoegd is aan het online woningdossier, kunnen kopers hun toekomstige buren terugvinden per kavel. Daar kun je een persoonlijke tekst (‘Ik ben meneer Jansen van bouwnummer 32’) en een afbeelding kwijt. Via het forum kun je een oproepje doen om je buren te leren kennen, maar informatie delen over gemeenschappelijke belangen, kan natuurlijk ook.

We houden geregeld enquêtes via het online woningdossier.

“Laatst hebben we op die manier de vraag uitgezet of er behoefte is aan partijen die de vloer- en wandafwerking komen doen. Op deze manier kun je van alles aanbieden, van op maat gemaakte kasten tot woninginrichting. Het moet toch allemaal gebeuren. Mensen kopen die woning en dan volgt er een heel traject voordat ze daadwerkelijk aan hun nieuwe keukentafel kunnen zitten. Dat willen we graag doen. De kopers ook, bleek uit de hoge respons. Sommige kopers vroegen na de enquête of ze al mee konden doen, want dat is wat mensen willen: ontzorgd worden. Daar bieden dit soort modules dus prima mogelijkheden voor.”

Ontzorgd worden

Kraan heeft een goed softwareprogramma, vindt Dik. De keuze om voor een pakket te kiezen dat samenwerkt is wat ze overtuigd heeft. ‘’De mogelijkheden zijn groot en alles sluit op elkaar aan. Daarnaast werk ik prettig met de mensen van Kraan.’’ Ook over homeDNA en de koppeling met Kraan is Dik lovend. De kopers kiezen hun opties in hun digitale omgeving en de facturatie gaat via Kraan. ‘’Het een is een verlengstuk van het ander. Want dat is wat mensen willen: ontzorgd worden én het ontzorgt ons dus net zo hard!’’

Download klantverhaal

Wilt u meer weten over onze producten?

Kraanbouwcomputing background menu element